Pages

Thursday, June 30, 2011

Awlawiyyat-Dahulukan Yang Utama..

Bismillahirahmanirahim..

Alhamdulillah ana selamat sampai baiti..walaupun dah lewat malam+penat kot tapi rasa gembira sangat2 dapat jumpa usrati.:)

Awlawiyyat.Biasanya pelajar2 sekolah agama mengetahui makna ini secara umum.Satu kalimah arab yang membuahkan tiga perkataan melayu iaitu dahulukan yang utama,dan melaksanakan perkara yang penting terlebih dahulu sebelum melakukan perkara yang kurang penting dan tidak utama..Itu adalah satu konsep yang biasa kedengaran.

Betul ke ana wat keputusan ini..mudah-mudahan insyaALLAH..
Minggu ni budak2 opis wat program tapi ana xdapat ikut program 2..InsyaALLAH dilain mase..Tapi ana terasa juga n terharu..puas sahabat2 kat cini pujuk dan ade juga sahabat ana sorang ni sanggp nak bayar tiket..Erm..sebenarnya ana xfkir pasal tket pn tap usrati..maaf ye sume..
Bukan ape minggu depan n mnggu seterusnya mak ayah ana xde kat umah,bz ngan program diorang.nanti ana xdpt jmpe dah..Jadi ana wat keputusan awlawiyyat..:)

Kadang-kadang manusia rasakan dirinya tidak mampu untuk melakukan pelbagai perkara yang bermakna.Sedangkan sebenarnya,masalah utama'tiada masa' atau 'terlalu sibuk' yang manusia sering ungkapkan itu timbul kerana mereka tidak reti menyusun awlawiyyat(keutamaan) ini.

Teringat kata2 lam langit ilahi-Sungguh,bagi orang yang beriman,mereka akan memahami kehidupan. Mereka tahu bagaimana hendak mengisi hidup semaksimun mungkin untuk mendapat keredhaan Allah seterusya menggapai kebahagiaan... =)




0 comments:

Post a Comment