Pages

Saturday, June 11, 2011

Maafkan Agar Dimaafkan.:)

Memberi maaf kadang-kadang lebih sukar daripada meminta maaf..Ah kenapa diri ini? Apa yang pernah dibaca di dalam al-quran,hadis dan buku2 yang pernah dipraktikkan.Benar membaca sahaja tidak akan menjadikan kita insan yang lebih baik sekiranya ilmu tidak dipraktikkan.Apabila cuba dipraktikkan, baru lah terasa pedihnya.
Ego terhenyak,rasa marah tertekan.Mampukah diri memaafkan ketika berkuasa membalas?Forgive and forget..Wah jauh sekali nak lupakan ?nak maafkn pun sukar.

Sebenarnya ana tahu .Orang yang tidak memaafkan,akan senantiasa "diikat"oleh orang yang tidak dimaafkan.Maafkan,nescaya kalian akan terlepas..Kalian akan bebas daripada terus mengingati kesedihan,kekecewaan dan kemarahan yang dikenakanya keatas kalian.Itu sakit.

"Allah lagikan pengampun.Dosa demi dosa hamba-Nya,diampun segalanya.Bukan sekadar mengampunkan malah Allah menyayangi pendosa yang bertaubat daripada dosanya."Aduh,kecilnya kesalahan manusia sesama manusi,berbanding dosa manusia yang Esa.Apakah alasan kita untuk tidak memaafkan?Sedangkan Allah sudi memaafkan walau sebesar mana pun dosa kita,insan yang hina ini kpd -Nya,zat yang Maha Mulia.

"Maafkan dosa sesama kita,agar mudah kira bicara kita di mahkamah keadilan-Nya.Allah Penyayang,suka kepada orang yang penyayang.Allah Maha Pemaaf,dan suka kepada orang yang suka memaafkan..Maafkanlah agar dimaafka."...Alhamdulillah,segalanya dipermudahkan..=)
Karya dari Pahrol Mohd Juoi

0 comments:

Post a Comment