Pages

Saturday, June 11, 2011

Teruslah Mengulang Taubat..

Manusia ini sering melakukan dosa.Baik dosa kepada manusia,mahupun dosa kepada ALLAH..Kedua-dua dosa ini tetap dihitung oleh Allah..ya Allah ampunilah dosa hambamu ini..Kite tidak sedar setiap hari kte melakukan dosa..Sering kali tidak sedar.Tidak sedar..tahzanya.Pendosa pula terbahagi kepada dua: Mereka yang rasa berdosa dengan dosa mereka,dan mereka langsung yang tidak berasa apa-apa dengan dosa mereka.

Bagi yang rasa berdosa,sedar atau tidak,mereka akan menerima satu tekanan asing yang sangat hebat.Tekanan ini akan jadi lebih berat apabila dia sering mengulang dosanya yang sama Biasanya bagi manusia yang sebegini,akhir sekali akan muncul satu hasutan asing dalam jiwanya,berbunyi " Alah,daripada banyak berfikir pasal dosa ini,baik buat tidak tahu saja. Buat selamba saja.Asyik bertaubat,lepas itu,buat lagi.Bertaubat,lepas itu buat lagi..Baik tidak payah bertaubat"..Akhirnya ,dia terus menjadi seperti jenis yang satu lagi langsung tidak berasa apa-apa dengan dosa.

Benarkah solusi yang diambil?

"Sebenarnya,apabila kita ada rasa yang dosa kita itu dosa,maka itu sudah merupakan satu perkara yang positif.Jadi teruskan menjauhinya,dan teruslah mengulang taubat kepada Allah.Jangan putus asa .Keadaan itu juga merupakan satu ujian sebenarnya..Allah berfirman,"sesungguhnya Allah mencintai orang yang banyak bertaubat,dan mencintai orang yang senantiasa menyucikan diri."(al-baqarah 2:22)

Berusahalah mendekati-Nya.InsyaAllah dia akan lebih pantas mendekati kita.Kuncinya jangan berputus asa.Jangan sesekali berputus asa... Sedikit perkongsian pembacaan dalam Langit Ilahi..:)
.

0 comments:

Post a Comment