Pages

Saturday, June 11, 2011

Bercakap Belakang Perbuatan Yang Zalim..

Pernahkah anda nampak kesalahan orang,tetapi anda tidak berterus terang dengannya? Kemudian anda sekadar berbicara mengenai kesalahanya kepada orang lain tanpa memberitahunya apa-apa?pernah?Mungkin dalam hati anda akan berkata begini,"alah"ana bukan apa,takut dia terasa nanti kalau ana tegur direct." Atau aku seganlah nk tgur dia.Dia lagi bagus dari aku."

Hmm....memang itulah yang biasanya muncul dalam hati manusia apabila masuk bab menegur orang.Akhirnya,teguran kita bukannya sampai kepada orang yang bersalah,tetapi kita sendiri termasuk di kalangan orang-orang yang salah.Hal ini kerana.kita sebenarnya telah berlaku zalim kepada orang yang bersalah itu.

Wahai orang-orang yan beriman! Jauhilah kebanyakan daripada sangkaan,kerana sesungguhya sebahagian daripada sangkaan itu adalah berdosa.Janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang...al-hujurat 49:12

Bersikap adillah.Jangan anda menjadi zalim.Bercakap belakang tidak akan mengubah apa-apa,melainkan keburukan sahaja. ..Sampaikanlah kebenaran itu,walaupun pahit.InsyaALLAH ALLAH akan bersama anda membantu membuka hati orang yang anda tegur..

Menegur terus dan masalah selesai.Atau sekadar bersangka-sangka dan bercakap belakang,lantas menjadikan masalh semakin melarat dan melarut.. Sebenarnya perkongsian ini nak didik hati kite sume terutama diri ana yang masih lemah lagi..Moga ALLAH memudahkan segalanya.insyaALLAH...:)
Pembacaan dari Langit Ilahi ..")

0 comments:

Post a Comment